Wanneer bel je als bhv’er 1-1-2?
Wekelijks wordt de 112-centrale in Driebergen 55.000 keer gebeld. Bij incidenten waarbij de inzet van professionele hulpdiensten onvermijdelijk is, vervullen bhv’ers een voorpostfunctie voor de professionele hulpverleningsdiensten. Maar in welke situatie kan je als bhv’er eerste hulp verlenen en wanneer moet je 1-1-2 bellen?
Wanneer schakel je professionele hulpverleners in?
De situatie bepaalt of je 1-1-2 alarmeert of dat je contact moet opnemen met een huisarts of huisartsenspoedpost. In sommige situaties kan een slachtoffer zelf een afspraak maken bij zijn eigen huisarts.
Het is niet erg als je 1-1-2 belt in plaats van de huisarts of de huisartsenspoedpost. De zorgprofessionals zorgen voor de juiste hulpverlening.
Bel in ieder geval 1-1-2 bij:
- oncontroleerbare problemen met luchtwegen, ademhaling of circulatie, ernstige problemen in bedrijven, op straat of in de openbare ruimte;
- een stoornis in het bewustzijn bijvoorbeeld na een ongeval (ook na enkele uren of een dag);
- bewusteloosheid;
- een ernstige allergische reactie, hevige benauwdheid, inademen van gevaarlijke stoffen;
- pijn op de borst of voor het slachtoffer onbekende hartklachten;
- shock, bloedhoesten en/of bloedbraken met puur of bijna puur bloed, meer dan enkele druppels;
- hevige hoofdpijn na een beroerte, epileptische aanval of na enkele dagen of weken na een ongeval;
- bij mogelijk schedel-hersenletsel;
- suf worden bij onderkoeling of oververhitting;
- ernstige verbrandingen.
Bel in andere gevallen eerst de huisarts of de huisartsenspoedpost als het slachtoffer dat zelf niet kan.
Als een slachtoffer niet wil dat je belt voor medische zorg, overleg dan met de centralist MKA of eventueel met de huisarts, als jij denkt dat medische zorg toch nodig is.
Een 1-1-2- melding maken als bhv’er
Bel 1-1-2 als duidelijk is dat de bhv het niet alleen af kan of als je twijfelt of dat zo is. Doe dit volgens de alarmprocedure die in jouw bedrijf is afgesproken. Bijvoorbeeld via het interne alarmnummer of door zelf direct 1-1-2 te bellen. Zorg dat je een mobiele telefoon bij je hebt, zodat je zelf de centralist van 1-1-2 kan spreken en zijn aanwijzingen kan opvolgen.
Geef bij de melding de volgende gegevens door:
Volg aanwijzingen op
Zet bij het bellen van 1-1-2 de telefoon op de luidsprekerstand, zodat je tegelijkertijd hulp kan verlenen. De centralist MKA kan dan ook zo nodig instructies geven. Bij het reanimeren maakt de instructie van de centralist MKA zelfs onderdeel uit van de aanpak. Het is dus belangrijk dat je als bhv’er rechtstreeks in contact kan staan met de centralist. In de bhv-procedures moet hiermee rekening worden gehouden. In sommige bedrijven vindt de alarmering plaats via een intern noodnummer en heeft de bhv zelf geen rechtstreeks contact met de centralist MKA. Zorg dat je de procedure in jouw bedrijf kent. Probeer afspraken te maken, zodat je instructie van de centralist wel kan ontvangen als dat nodig is.
Volg de aanwijzingen van de zorgprofessionals direct en exact op. Laat een slachtoffer niet eten of drinken als er nog behandeling door een zorgprofessional
nodig is.
Aanpak bij een incident met meerdere slachtoffers
Bij een incident met meerdere slachtoffers is het belangrijk dat je de meldkamer goed informeert en de juiste prioriteiten stelt. De meldkamercentralist zal vragen om hoeveel slachtoffers het gaat. En wat de mobiliteit van deze slachtoffers is: hoeveel liggen, zitten of lopen er? De meldkamercentralist kan met deze informatie de inzet van de hulpdiensten inschatten.
Wist je dat…
In 2021 heeft de Landelijke 112-centrale ruim 3,2 mln. oproepen ontvangen. Daarvan is ongeveer 60 procent doorverbonden naar de regionale meldkamers in het kader van noodhulp. 40% daarvan is geclassificeerd als ‘geen 112 oproep’ (broekzaktelefoontjes, plaagbellers of misbruik van het alarmnummer).
1-1-2 melding en reanimatie
Als je 1-1-2 belt of laat bellen, geef dan eerst duidelijk aan dat je een ambulance nodig hebt èn in welke plaats deze nodig is.
Als je 1-1-2 belt krijg je een centralist MKA te spreken. Deze vraagt je om je naam, telefoonnummer en het exacte adres waar de ambulance nodig is.
Beantwoord alle vragen van de centralist. Zeg dat het om een bewusteloos slachtoffer gaat.
Omdat de centralist al een ambulance naar je toestuurt, maar toch nog aanvullende informatie van je nodig heeft, mag je niet ophangen totdat de centralist zegt dat je de verbinding kan verbreken. Als de reanimatie al is begonnen, onderbreek deze dan niet, of alleen in uiterste noodzaak en zo kort mogelijk. Gebruik daarom zo mogelijk de luidsprekerfunctie van je telefoon. De centralist zal je helpen bij de reanimatie door je gerichte aanwijzingen te geven. Volg deze aanwijzingen precies op.
In sommige situaties kan het wenselijk of nodig zijn om een andere bhv’er of collega de ambulance te laten opwachten om ze te gidsen naar de plaats waar het slachtoffer is. Zorg dat de ambulancebemanning zijn werk kan doen en geen last heeft van huisdieren, obstakels of nieuwsgierigen.
112 bellen als je alleen bent
- Bel 1-1-2 en vraag om een ambulance. Zeg dat het om een bewusteloos slachtoffer gaat. Gebruik bij voorkeur je mobiele telefoon.
- Zet je telefoon op de luidsprekerfunctie en leg deze dicht bij je neer. Verbreek de verbinding niet. De centralist geeft je aanwijzingen.
- Volg de aanwijzingen van de centralist op.
112 bellen als er iemand bij je is
- Laat 1-1-2 bellen met een mobiele telefoon. Laat vragen om een ambulance. Zeg dat het om een bewusteloos slachtoffer gaat.
- Laat de telefoon op de luidsprekerfunctie zetten en deze dicht bij je neer leggen als de centralist dit vraagt.
- Laat een AED halen als deze beschikbaar is.
- Volg de aanwijzingen van de centralist op.
Meldkamer als schakelpunt voor bhv
Voor bhv-organisaties is de meldkamer van de veiligheidsregio het ‘loket’ om externe hulp van brandweer, ambulance of politie in te roepen. Een schakelpunt dat de werelden van bedrijfs- en overheidshulpverlening verbindt. Snelle en nauwkeurige informatieverstrekking is bij de melding essentieel voor een juiste inzet van mensen en middelen.